Thursday 14 March 2013

PEREMPUAN : ACCEPT IT, DONT JUDGE!

Posted by SHAFINIE MOKHTAR at 01:54

Saya tiada mood untuk menulis, tapi lepas baca blog Hanis Zalikha : Perempuan dan Insecurities  saya terpanggil untuk sama meluah rasa kerana sering berada dalam situasi begitu.  Kenapa kita sesama perempuan perlu menilai fizikal seseorang? Adakah kita sudah terlalu sempurna sampai boleh merendahkan kekurangan orang?

1. "Eh, eh, gemoknye lepas bersalin."
2. "Kamu ni tak kahwin lagi tapi badan dah macam mak orang."
3. "Jagalah sikit badan tu, tengok i ni"

Perlu ke memberi pernyataan seperti di atas.  Good that awak dah cukup sempurna tapi adakah awak pasti tiada hati yang terluka dengan kata-kata tajam macam tu atau dengan merendahkan kekurangan orang lain akan membuatkan awak sempurna? Sesama perempuan sepatutnya kita perlu saling menyokong bukan merendahkan lagi kekurangan perempuan lain.  Fahamlah fizikal yang tak sempurna di mata awak mungkin bukan apa yang turut dia impikan.  Ini sesuatu yang serius, jangan ambil mudah!  Siapa tau, mungkin akan ada yang membuat tindakan bodoh bila berdepan sittuasi seperti ini kerana kita sedia maklum hati perempuan mudah terhiris.

 Perempuan datang dari pelbagai rupa dan bentuk, kenapa menilai sedangkan itu kurniaan Yang Maha Esa.






2 comments:

Miss Brenito said...

yup..sy sokong.
sy penah buat entry berdosakah gemok?
kadang tuh yg selalu mengata sy bukan sapa pon.. kawan2 juga.. mmg la dia kurus tp dia pon tak sedar yg setiap hari mulut dia berbau ..
sy tak pernah pon ckp direct kat dia.. tp dia tak penah jaga hati sy.. selamba cakap kuat2 kat org, kenapa la sy ni gemok..kata sy kuat mkn la..itu la ini la. sy cuma beranggapan dia cemburu pada sy, mgkin life dia tak sebahagia sy..

SHAFINIE MOKHTAR said...

yes, just think yg dorg jeles dgn kita..

 

ASAM GARAM Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting