Thursday 15 August 2013

NIAT, USAHA & REDHA

Posted by SHAFINIE MOKHTAR at 21:08
Selamat hari raya semua,

Saya dah cuba untuk menulis entri hari raya yang bakal membuatkan anda mencebikkan bibir dengan tanda tanya tidak percaya tapi entri tersebut masih lagi tersekat di draft..  Bukan sekali atau dua saya cuba mengeluarkan entry tersebut, berkali-kali tapi tak boleh.  Akhir sekali saya redha, jika disitulah tempat bersemadinya entri tersebut..

Pagi tadi, tepat jam 7.35 pagi saya on pc pejabat, dan terus sign-in blog dan sekali lagi saya berusaha mengeluarkan entri tersebut sekali lagi walau saya tau saya bakal gagal.

Tepat jam 11.43 pagi saya berjaya menghabiskan entri tersebut, tapi kala itu tumpuan saya teralih kepada perlawanan gasing di antara lipas.  Lipas pertama menggunakan gasing berwarna merah manakala lipas kedua menggunakan gasing berwarna kelabu yang dicat sedikit warna hitam bagi memasukkan unsur keunggulan.  Turut kedengaran sorakan dari semut-semut yang datang memberi sokongan kepada mereka. Sedang perlawanan berjalan, tiba-tiba kedengaran bunyi yang amat saya kenal, yang setia memperdengarkan bunyinya kepada saya tiap-tiap pagi.  Sambil itu, terasa tamparan kecil pada peha atau betis saya, entah saya sendiri confuse kerana besarnya lebih kurang sama.
   
         "Yang, bangun.  Malam tadi kata nak buat nasi goreng untuk abang" Kata Mat Jawa (Suami saya).

Dalam payah saya berjalan menghidupkan lampu kalimantang, langkah saya terhenti teringatkan peristiwa mimpi tadi.  Saya tersenyum dan terfikir.. OOh cukuplah saya sudah berniat untuk membuat entri raya.. Dalam kehidupan kita, sekadar niat sudah cukup.

Tapi timbul kesal dalam hati saya, saya tidak dapat mengetahui keputusan perlawangan gasing di antara lipas-lipas tersebut.



0 comments:

 

ASAM GARAM Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting